. Op naar ... ?: Pijn is nooit goed

dinsdag 14 februari 2006

Pijn is nooit goed

Ik heb vandaag wat rust ingebouwd aangezien ik reeds vr, za, zo & ma heb gelopen en gisteren na m'n sessie toch voelde dat m'n knieën moe waren.
Wat meer info over m'n trainingsschema's dan maar:
De trainingsschema's van MyAsics zijn super maar ze hebben toch een klein nadeel (zie ook deze post): morgen moet ik bijvoorbeeld 30min hardlopen. Wat is hardlopen dan? De site zegt dit:

Als stelregel bij het hardlopen geldt, dat het mogelijk moet zijn om te kunnen praten zonder buiten adem te raken. Het tempo tijdens duurlopen dient altijd langzamer te zijn dan je wedstrijdtempo tenzij expliciet anders is aangegeven in je trainingsadvies.Luister naar signalen van het lichaam. Pijn is nooit goed, rustiger trainen, een aantal dagen meer rust etc. kan het
probleem al oplossen. Bij aanhoudende klachten de arts raadplegen.

Ik vond dat niet echt concreet genoeg en ben dus verder gaan graven. Ik heb een hele tijd op verschillende fora zitten zoeken, heb het boek van Paul gelezen (zie deze post) en ben hierbij heel wat verschillen tegengekomen met betrekking tot de grenzen van deze zones (D1,D2, ... Z1, Z2,...) en de verschillende manieren tot berekenen hiervan (HFmax, Karvonen, ...).
Uiteindelijk ben ik gekomen tot een tabel die de voor mij geschikte zones bepaalt aan de hand van de Karvonen-methode (houdt rekening met je rusthartslag HFrust) en deze omrekent naar percentages die ik kan invoeren in m'n Polar (gebruikt percentages van je maximale hartslag HFmax). Ik kon natuurlijk ook de zones op m'n Polar instellen door de limieten in te geven op basis van de hartslag maar ik vind die percentages leuker.
Dit geldt voor mij (en enkel voor mij, niet overnemen dus) :

D1 long slow distance: 141-151 hartslagen/min(Karvonen:61-69%)

D2 extensieve uithouding: 152-163 hartslagen/min(Karvonen:70-78%)

D3 intensieve uithouding: 164-169 hartslagen/min(Karvonen:79-85%)

Ik probeer dus vanaf nu elke week 2 lange duurlopen D1 te doen die waarschijnlijk op woensdag en zaterdag gelopen zullen worden. Hierbij hou ik dus m'n snelheid ondergeschikt aan m'n hartslag; als m'n hartslag naar de 150 gaat verlaag ik dus m'n tempo teneinde onder die 150 te blijven. De andere dagen train ik in zone D3, misschien binnenkort met wat intervallen.

Onderstaande cartoon vond ik op deze blog:

0 commentaren: