Gisteren nog eens alles herhaald van aflegsysteem maar dan met een bovengrondse hydrant. Schuim zal voor volgende week zijn.
Enkele aandachtspunten:
- hydrantsleutel zit bij ondergrondse hydrantsleutels (enig item mee te nemen door nr. 3 bij watervoorzieningstaak)
- na het openen van de hoofdafsluiter deze steeds een kwart terugdraaien
- de kranen 70mm na het dichtdraaien ook steeds klein tikje terug draaien
- indien geen specificatie worden er 2*70mm's gebruikt als aanvoer. Een 110mm zorgt voor minder wrijving maar knelpunt is hier de aansluiting op bepaalde pompwagens waardoor bij de pomp de 110mm terug verdeeld zou moeten worden naar 2*70 waardoor er gaan ingang vrijblijft.
- bij het koppelen van 70mm: eerst uitgangen openen en hoofdafsluiter tesamen met kraan 70mm openzetten om te spoelen. De hoofdafsluiter kan dan open blijven, voor het koppelen dienen enkel de kranen 70mm dichtgedraaid.
- bij het koppelen van een 110mm: uitgang 70 openen, hoofdafsluiter openen samen met kraan 70mm om te spoelen en dan kraan 70mm EN HOOFDAFSLUITER dichtzetten. De 110 dient immers opengemaakt en daar zit geen kraan op. 110mm aansluiten en dan geleidelijk aan openen tot water aan de pompwagen is om slag door volle druk op pomp te vermijden. Daarna kan de hoofdafsluiter helemaal open.
- een 110 wordt STEEDS met een sleutel gekoppeld (8 stuks bevinden zicht rechts naast pomp achteraan in AP3) - het is aan nr. 4 of de slangenman om deze te nemen/gebruiken.
- varkensstaart (halve knoop met diameter ong. 2m) bij straalpijp 70mm (reactieboog niet vergeten!) en zien dat je in verlengde slang zit met armatuur.
- afleggen over langere afstand: zo ver mogelijk gaan met grootste diameter (bijv.: verschillende 70mm's koppelen om aanvalskorf zo dicht mogelijk bij brand te kunnen plaatsen)
Mike heeft foto's genomen en filmpjes gemaakt, da's voor binnenkort.
Enkele aandachtspunten:
- hydrantsleutel zit bij ondergrondse hydrantsleutels (enig item mee te nemen door nr. 3 bij watervoorzieningstaak)
- na het openen van de hoofdafsluiter deze steeds een kwart terugdraaien
- de kranen 70mm na het dichtdraaien ook steeds klein tikje terug draaien
- indien geen specificatie worden er 2*70mm's gebruikt als aanvoer. Een 110mm zorgt voor minder wrijving maar knelpunt is hier de aansluiting op bepaalde pompwagens waardoor bij de pomp de 110mm terug verdeeld zou moeten worden naar 2*70 waardoor er gaan ingang vrijblijft.
- bij het koppelen van 70mm: eerst uitgangen openen en hoofdafsluiter tesamen met kraan 70mm openzetten om te spoelen. De hoofdafsluiter kan dan open blijven, voor het koppelen dienen enkel de kranen 70mm dichtgedraaid.
- bij het koppelen van een 110mm: uitgang 70 openen, hoofdafsluiter openen samen met kraan 70mm om te spoelen en dan kraan 70mm EN HOOFDAFSLUITER dichtzetten. De 110 dient immers opengemaakt en daar zit geen kraan op. 110mm aansluiten en dan geleidelijk aan openen tot water aan de pompwagen is om slag door volle druk op pomp te vermijden. Daarna kan de hoofdafsluiter helemaal open.
- een 110 wordt STEEDS met een sleutel gekoppeld (8 stuks bevinden zicht rechts naast pomp achteraan in AP3) - het is aan nr. 4 of de slangenman om deze te nemen/gebruiken.
- varkensstaart (halve knoop met diameter ong. 2m) bij straalpijp 70mm (reactieboog niet vergeten!) en zien dat je in verlengde slang zit met armatuur.
- afleggen over langere afstand: zo ver mogelijk gaan met grootste diameter (bijv.: verschillende 70mm's koppelen om aanvalskorf zo dicht mogelijk bij brand te kunnen plaatsen)
Mike heeft foto's genomen en filmpjes gemaakt, da's voor binnenkort.
0 commentaren:
Een reactie posten