Gisterenavond hebben we onze tweede oefensessie gehad en deze keer ging effectief de kraan open.
We trokken er op uit met de zware autopomp 3 naar het industrieterrein van Ruisbroek waar we konden oefenen in alle rust.
Wat nu volgt is een heel pak maar het is dan ook een beetje bedoeld voor mij als leeroefening en voor m'n medestagiairs als geheugensteuntje. Alle correcties en opmerkingen zijn dus uiteraard welkom in de comments, ik leer graag bij :-)
Eerst kort nog alles even mondeling overlopen en dan het echte werk. We hebben eerst gebruik gemaakt van een ondergrondse hydrant (correcte opmerking van mijnentwege trouwens over bordje dat 90 graden gedraaid stond waardoor de lokatie van deze hydrant niet leek te kloppen) waar we een standpijp op aansloten om vervolgens de pompwagen door middel van 2 70mm slangen te voorzien van water. Dan van de pompwagen via een 70mm naar een drieverdeelstuk 70mm en 2*45mm. Van dit verdeelstuk 2 slangen 45mm met op het einde 2 lagedruk straalpijpen met pistoolhandgreep en hoefijzerbediening. Het debiet hiervan is instelbaar evenals het straalpatroon door 2 ringen. We hebben elk wat kunnen 'spelen' met het debiet en ook met het straalpatroon. Het is mogelijk om te gaan voor 'Reach' (ring naar rechts) dus om zover mogelijk te reiken (en dat kan tellen) met je waterstraal of naar het andere uiterste nl. 'Life' (ring naar links) dewelke echt een impressionant beschermend (afkoelend) scherm genereert over bijna 180 graden én met serieuze omvang.
Daarna, nu ja, alles opgerold en een beetje verder de bovengrondse hydrant onder handen genomen. Deze hydrant heeft 2 70mm uitgang en één 110 (qua debiet komen deze 2*70 ongeveer overeen met de 110 maar de 110 veroorzaakt minder wrijving waardoor er meestal hiervoor wordt gekozen). Dus: 110 naar de pomp en dan vanaf de pomp een slang van 70 met op het einde een straalpijp (géén standaardopstelling, louter voor oefening).
De druk werd opgevoerd naar max. 9 bar en dan werd het zeer moeilijk om dat ding onder controle te houden. In reach van links naar rechts de waterstraal wat proberen te dirigeren was een karwei, lang volhouden kan je dat (nog) niet. De tweede man achter je om tegen te houden (zowel horizontaal als vertikaal) was echt wel nodig en zelfs dan stonden we nog wat te dansen, power! Zoveel kracht in je handen hebben, het is moeilijk te vergelijken met iets. Daarna nog een reactieboog toegevoegd om deze krachten enigszins te temperen (of beter: af te leiden) en dat schol maar een beetje.
Dit keer hadden we tijd om zelf nog meer te doen en dat scheelt: vorige keer plaatste iemand anders het gerief terug in de wagen en nu kon ik dat zelf doen: toch ff wennen. Alles heeft namelijk niet alleen z'n plaats maar ook één juiste manier waarop het geplaatst moet worden en da's toch zoeken de eerste maal.
Op een gegeven moment roken we de friteuse van de kazerne: het signaal om terug te keren :-))
Op de terugweg nog even de nummertjes van de bemanning in de autopomp overlopen. Naast de bestuurder die ook pompbediener is zit de bevelhebber. Achteraan in autopomp 3 zijn 6 plaatsen voorzien.
Nummer 1 & 2 vormen de aanvalsploeg en gaan dus dadelijk de brand bestrijden. Nummers 3 & 4 staan in voor de watervoorziening. Waarom watervoorziening: de autopomp heeft maar een beperkte voorraad mee (goed voor hooguit enkele minuten afhankelijk van het debiet uiteraard) en er dient dus zo snel water aangevoerd te worden. De hoogste nummer is in beide teams de "armaturen-man". In het team voor de aanvoer is dit dus nummer 3: hij zorgt voor standpijp en toebehoren. De laagste nummer is de "slangen-man": hij zorgt voor de juiste slangen, het afrollen, .... bij het aanreiken van de slang geeft hij dan ook de mededeling "aanvoer" mee aan de pompbedienaar.
Voor het aanvalsteam wil dit dus zeggen: nummer 1 neemt ofwel de hogedruk ofwel een straalpijp en eventuele verdeelstukken. Nummer 2 zorgt voor de slangen en geeft bij het aanreiken van de slang aan de pompbedienaar "aanval" mee.
We want more :-)
Volgende week kan ik helaas niet deelnemen aan de oefeningen wegens opleiding in HQ SAP te Walldorf. Ik ben dan pas vrijdagavond terug, klaar om m'n week wacht aan te vangen.
Lopen: geen tijd voor momenteel ;-) maar er is beterschap op komst: nu zaterdag wordt een loopband geleverd.
0 commentaren:
Een reactie posten