Gisterenavond zijn we erop uitgetrokken met de zware autopomp 3 in (bijna) volledige uitrusting.
We hebben een overzicht gekregen van al het aanwezige materiaal (lichtbalk, lichtmast, stroomgroep, slangen, slangenbruggen, koppelingen, armaturen, reactiebogen, gereedschapskoffer, aanvalskorf, overdrukventilator, ...) en de werking ervan evenals veel uitleg (Waarom is één kraan van de standpijp open en de andere dicht? / Wat betekenen de aanduidingen op de bordjes bij hydranten? / Wat is de aanvalskant? / Posities 1, 2, 3 & 4? / Hoe ga ik van grond door de waterdruk? / ...).
Slangen uitgerold en weer opgerold (45 en 70mm: ok / 110mm: damn!), ladders opgezet, een standpijp aangesloten op een ondergrondse hydrant en even gekeken naar de loods met oa. container voor grootschalig watertransport, impressive.
't Was vooral leuk om eindelijk (en wij zijn dan nog de lucky ones) eens echt in actie te schieten, uitleg te krijgen en al een keer wat handelingen te kunnen doen alhoewel ik zin had om alles zelf in handen te nemen en er meer tijd aan te spenderen maar dat komt nog wel.
Ruim over tijd teruggekeerd naar de kazerne alwaar we als nieuwkes (na subtiele en minder subtiele hints) een 'vat' (consumpties, ook zonder alcohol uiteraard) hebben gegeven met wat gefrituurde vetzakkerij.
Volgende week gaat de kraan echt open en verwacht ik me aan een nat pak ;-)
Ondertussen gemist in de ochtendrush van deze ochtend: oproep voor wagenbrand op de parking van de brouwerij Moortgat.
Wat meer uitleg nu ik het nog weet ;-)
Een brandkraan of hydrant is een aftappunt op het drinkwaternet bedoeld voor de brandweer. Op het leidingnet zijn er serieus wat voorzien, op die manier is er steeds water binnen bereik om blusvoertuigen te bevoorraden. Sommige brandkranen zijn zichtbaar in het voetpad of langs de weg, maar veel brandkranen bevinden zich ondergronds. Om deze snel te kunnen vinden (ook bij sneeuw bijvoorbeeld), hangen aan muren en lantaarnpalen bordjes die de afstand in meter aangeven ten opzichte van de dichtstbijzijnde brandkraan.
Hydrant: (lokatie op 70cm voor dit bord en 4,2m links van dit bord)
Standpijp:
Straalpijp:
Slangenbrug:
Pagina's
Tijden
2012:
Antwerp marathon: 5h12'
2010:
Berlin Marathon: 4h07'
2009:
New York City Marathon: 3h57'36''
2008:
Berlin Marathon: 4h05'44''
Marathon Luxemburg: 4h18'45''
Antwerp 10M: 1h16'10"
2007:
Berlin Marathon: 3h46'09"
Strandloop Heist 10K: 44'04"
20K v. Brussel: 1h50'44"
Ring Leuven (buitenring): 40'
2006:
New York City Marathon: 3h45'03"
Test wedstrijd 10K: 42'54"
Mechelen 4K: 15'34"
Strandloop Knokke 10K: 49'09"
20K v. Brussel: 1h49'58"
Antwerp 10M: 1h22'28"
10 km Mechelen: 48'00"
Antwerp marathon: 5h12'
2010:
Berlin Marathon: 4h07'
2009:
New York City Marathon: 3h57'36''
2008:
Berlin Marathon: 4h05'44''
Marathon Luxemburg: 4h18'45''
Antwerp 10M: 1h16'10"
2007:
Berlin Marathon: 3h46'09"
Strandloop Heist 10K: 44'04"
20K v. Brussel: 1h50'44"
Ring Leuven (buitenring): 40'
2006:
New York City Marathon: 3h45'03"
Test wedstrijd 10K: 42'54"
Mechelen 4K: 15'34"
Strandloop Knokke 10K: 49'09"
20K v. Brussel: 1h49'58"
Antwerp 10M: 1h22'28"
10 km Mechelen: 48'00"
Planning
2014+:
Boston marathon
Great Wall Marathon
Jungfrau Marathon
Paavo Nurmi Marathon
Boston Marathon
Mont Ventoux
Boston marathon
Great Wall Marathon
Jungfrau Marathon
Paavo Nurmi Marathon
Boston Marathon
Mont Ventoux
Zoeken in deze blog
Blog Archief
-
►
2021
(1)
- ► februari 2021 (1)
-
►
2012
(4)
- ► april 2012 (3)
- ► maart 2012 (1)
-
►
2011
(11)
- ► augustus 2011 (4)
- ► april 2011 (1)
- ► maart 2011 (1)
- ► februari 2011 (4)
-
►
2010
(46)
- ► oktober 2010 (6)
- ► september 2010 (11)
- ► augustus 2010 (16)
- ► april 2010 (3)
- ► maart 2010 (2)
- ► februari 2010 (1)
- ► januari 2010 (5)
-
►
2009
(131)
- ► december 2009 (5)
- ► november 2009 (4)
- ► oktober 2009 (15)
- ► september 2009 (14)
- ► augustus 2009 (4)
- ► april 2009 (23)
- ► maart 2009 (10)
- ► februari 2009 (8)
- ► januari 2009 (17)
-
▼
2008
(194)
- ► december 2008 (22)
-
▼
november 2008
(24)
- Ruthe.de
- Ruthe.de
- Opgepast: gevaarlijk
- Oefensessie 2: Life & Reach
- Sneeuw aan zee
- een koe
- Eerste oefensessie
- Wachtdienst brandweer Puurs
- Ruthe
- Friday 5PM till Sunday 5PM
- Van wacht...
- SAP FAQ
- Kortste afstand
- Speciaal....
- Eerste infosessie brandweer
- Mededelingen
- Graag gedaan
- Lap...
- Juist is juist
- Daarom ofwa?
- And yet another...
- 10K
- Geen stijl...
- Loopje
- ► oktober 2008 (20)
- ► september 2008 (11)
- ► augustus 2008 (21)
- ► april 2008 (16)
- ► maart 2008 (16)
- ► januari 2008 (8)
-
►
2007
(93)
- ► december 2007 (1)
- ► november 2007 (7)
- ► oktober 2007 (5)
- ► september 2007 (5)
- ► augustus 2007 (4)
- ► april 2007 (8)
- ► maart 2007 (13)
- ► februari 2007 (8)
- ► januari 2007 (15)
-
►
2006
(237)
- ► december 2006 (17)
- ► november 2006 (26)
- ► oktober 2006 (23)
- ► september 2006 (9)
- ► augustus 2006 (20)
- ► april 2006 (18)
- ► maart 2006 (18)
- ► februari 2006 (27)
- ► januari 2006 (29)
woensdag 19 november 2008
Eerste oefensessie
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
About Me
- David aka Letman
- Marathonloper, vrijwilliger, business analyst (ja, ik werk soms ook nog), ICT-nerd en nog veel meer... je leest het bijna allemaal hier. M'n FB-vrienden lezen uiteraard nòg meer...
0 commentaren:
Een reactie posten