. Op naar ... ?: Friday 5PM till Sunday 5PM

zondag 16 november 2008

Friday 5PM till Sunday 5PM

Vrijdagavond ging m'n bieper af terwijl ik stond aan te schuiven in de frituur. Ik dacht dat ik kon fluiten naar m'n frietjes totdat ik me realiseerde dat het 18h was en het om de peletonswissel ging. Vanaf dan was ik dus van wacht.

Bij terugkomst m'n auto in pole position gezet en voor het slapengaan had ik alles mooi in volgorde gelegd & m'n lenzen aangehouden om snel te kunnen vertrekken. Ik heb een goede nachtrust gehad evenwel, niets gehoord.
Zaterdag tegen de middag naar de kazerne, interventiekledij aangetrokken en voor de eerste keer mee in de halfzware autopomp naar ons startpunt (te Puurs centrum aangezien ons peleton van wacht was) voor de jaarlijkse kalenderverkoop van de brandweer.











Zo'n vlotte verkoop heb ik nog nooit meegemaakt; mensen die bij het opendoen al vroegen hoeveel het was, meerdere kalenders kochten, kochten maar geen exemplaar moesten hebben, teveel betaalden, terugkeerden terwijl ze al vertrokken waren etc... fijn!


De verklaring hiervoor ligt volgens mij bij de brandweer zelf. "De politie schrijft boetes", "politiekers vullen hun zakken", "sommige liefdadigheidsorganisaties zijn niet echt", .... noem maar op wat de mensen allemaal denken. De brandweer daarentegen, ja, die zijn nog bij "de goei".
De kalenderverkoop was verder ook een ideale gelegenheid om de rest van het korps te leren kennen evenals ons toekomstig werkterrein. Vraag me niet de weg, want ik weet het (nog) niet - ik ga eens deftig het stratenplan moeten blokken (yep, dat hoort er ook bij, zeker weten).


Op de kazerne teruggekeerd omstreeks 16h30 geloof ik en dan zakken leeggemaakt (een ruwe telling leerde dat ik zo'n +100 stuks verkocht had, niet slecht; op een gegeven ogenblik zelfs simultaan 2 huizen + nog eentje aan de andere kant van de straat). M'n Ice Tea was nog niet binnen of er stond al een kom frieten en stoofvlees klaar. Kruid dat met een leuke sfeer, jovialiteit en collegialiteit en beter kan je niet zitten. Zalig, die mannen weten tenminste wat goed is.
Tegen 18h was ik terug thuis en even later kon ik weer m'n voeten onder tafel steken... ik denk dat ik iets teveel aan het eten ben...


Voor het slapengaan opnieuw hetzelfde ritueel maar deze keer zonder lenzen, de bril lag klaar naast bed (proberen, ondervinden en terugkoppelen = leren).
Rond kwart voor vier vannacht serieus verschoten van m'n bieper, er werd bijstand gevraagd door de dienst 100 voor een horizontale evacuatie. Ik moet toegeven dat ik iets te lang nagedacht heb over het al dan niet vertrekken maar soit, even later stond ik aan de kazerne. Niet geheel verwonderlijk als laatste dus.
Er waren reeds 2 wagens uitgerukt en verdere assistentie was niet nodig dus samen met nog een viertal andere collega's die ook niet mee waren dan maar naar boven getrokken voor een serieus sterke koffie, slapen was ik toch niet meer van plan. Wel een stop gemaakt in de seinkamer om wat uitleg te krijgen aangezien elke brandweerman in principe de seinkamer naar behoren moet kunnen bemannen (confirmatie naar de dienst 100, logboek interventies, evt. bijkomende personen/peleton oproepen, communicatie intern/extern, ....). Als de 2 wagens terug waren nog even nagepraat en dan richting huiswaarts getrokken.

Onderweg geen warme bakker gevonden dus thuis maar aan een afwasje begonnen en tegen dat dat bijna klaar was was iedereen thuis ook wakker. Wat een timing ;-) !
Nog eens naar de bakker gereden tegen 7h30 en lekker gezellig ontbeten, het begin van een toch wel luilekker-dagje inclusief het wegdommelen in de zetel in de loop van de namiddag...

0 commentaren: