. Op naar ... ?: Gebruiksaanwijzing

vrijdag 9 juni 2006

Gebruiksaanwijzing

Goed. Waar waren we ook alweer? Ah: de instructies van m'n trainer na m'n inspanningstest. Ik tracht sinds dat gesprek enkele krachtlijnen te volgen. Ten eerste drink ik minstens 2,5 l water per dag. Bij voorkeur Spa Reine omwille van het lage zoutgehalte (pakweg een factor 10 kleiner dan bijv. Chaudfontaine, een factor 50 kleiner dan Aquarius sportdrank). De dag erop ben ik dus naar de winkel gereden en heb ik m'n koffer volgestouwd met flessen van 0,75 l voor in de wagen en flessen van 1,5 l voor thuis. Als ik 's ochtends na m'n rit van 15 minuten op bureau toekom heb ik al bijna een liter water binnen. Ten tweede, de dagen dat ik loop eet ik koolhydraatrijke maaltijden & vetarm; de dagen dat ik niet loop eet ik eiwitrijk & ook vetarm. Aangezien ik helemaal geen held ben in het inschatten van wat nu juist rijk/arm is aan vetten, koolhydraten & eiwitten heb ik op de site van Nubel zowel een voedingsmiddelentabel (boek) als een voedingsmiddelenplanner (software) besteld. De planner omvat de tabel in elektronisch formaat en laat toe om een dagboek bij te houden waarin voor elke maaltijd eenvoudig de genuttigde zaken geselecteerd kunnen worden. Zeer nuttig dus om dag per dag na te kunnen kijken hoeveel kcal er bijvoorbeeld in gaan en door het lopen weer verdwijnen. Dus ja, ik schrijf nu alles op wat ik eet, zoek naar de calorieën op de verpakkingen en tel de calorieën (kunnen jullie afspreken om mij allemaal samen uit te lachen aub dan ben ik er ineens vanaf). Zeer nuttige oefening trouwens - ik leer graag bij.
M'n trainingsplan dan. In plaats van vijfmaal per week loop ik nog slechts viermaal per week maar er is nu wel heel wat variatie in m'n trainingen. Een voorbeeld voor week 30: dinsdag 15 minuten lopen aan 85 % gevolgd door 50 minuten fartlek en opnieuw 15 minuten aan 85 % - donderdag 16 km à 90 % - zaterdag 25 km à 85 % en zondag een vetloop van 60 minuten (over die vetlopen is er veel discussie maar in alle geval ga ik niet een dag op voorhand stoppen met eten, wees gerust). Andere elementen: sprintjes, heuvelloop en meer van dat moois. Toen ik de eerste keer m'n trainingsprogramma bekeek dacht ik dat het wel wat steviger mocht, na enkele trainingen vind ik het goed zoals het is...
Doel van dit alles is natuurlijk om nog wat extra kilo's te verliezen tijdens m'n voorbereiding en goed uitgebalanceerd aan de marathon te starten.
Evenwicht, daar draait alles om. Het heeft geen zin om op een trainingsdag in euforie 10 km meer te lopen dan voorzien met het gedacht dat dit extra training is en dus de prestaties zal bevorderen. Een uitgebalanceerd schema en rust zijn té belangrijk, overtraining moet vermeden worden.

100 % gaan voor de NYC marathon betekent ook wat opofferen. Niets lijkt me leuker dan af en toe eens à la minute een wedstrijd mee te pikken met vrienden of gewoon eens door te blijven lopen op een dag dat het goed zit. Sommige zaken kunnen dus niet meer en ook Berlijn is definitief niet voor dit jaar. Doel dit jaar is NYC, daarna ga ik weer voor dat ietsiepietsie meer fun; ik ben tenslotte geen topsporter.
Ik ben echter zeer benieuwd naar de resultaten van deze volgehouden inspanning (zowel qua training als voeding) en dat is ook de reden waarom ik alle instructies nauwgezet zal proberen te volgen. Ik word super begeleid en heb de kans om 'aan den lijve' te ondervinden wat dat allemaal zal geven en dat motiveert me nog het meest van al.

PS: ik heb bijgevolg een rugnummer voor Berlijn beschikbaar evenals logies. Geïnteresseerden sturen maar een mailtje.

7 commentaren:

Philip Van Hove zei

Hou dat rugnummer van Berlijn nog ff bij als je kan. Ik denk een mogelijke kandidaat te hebben.
Ik laat het je ten laatste maandagochtend weten.

David aka Letman zei

Doe ik!

Bert zei

Leuk hé, al die mooie vooruitzichten?
Volhouden en er voor zorgen dat het blijft 'zien zitten'.

En je dient inderdaad voor dat éne doel zoveel leuke zaken te laten, maar de beloning zal dan ook meer dan fantastisch zijn!

Volhouden! 't Begint te korten en toch is de weg nog lang.
Suc6!!

Bert zei

oeps...
Nog vergeten vragen, heb je nog een 'veldtest' over enkele maanden om je vooruitgang te zien?

David aka Letman zei

Volgende maand loop ik nog eens aan de kust maar m'n trainer heeft liever dat ik dat beperkt.

Bert zei

David,
met veldstest bedoel ik een looptest op een piste (of buiten). Niet op de loopband met masker en dergelijke dus.

grz.
bewa

David aka Letman zei

Ah! Nee, niet gepland maar misschien wel interessant. Ik zal de site eens bekijken. Bedankt!