. Op naar ... ?: Taalperikelen

vrijdag 25 augustus 2006

Taalperikelen

Zonet hierbeneden in het Sodexho bedrijfs-'restaurant' (te Anderlecht, links nààst de Ikea) aan de 'broodjestoog':

ikke: "Goeiemiddag, zo een warm broodje aub" (wijzend naar het broodje dat ik wou)
elle: "Un pain gris?"
ikke: "Nee, zo één alstublief" (opnieuw wijzend naar..)
elle: "Pardon?"
ikke: "Dit warm broodje aub" (mijn vinger ín dat broodje)
elle: "...mais je comprends pas..." (pakt het dan toch)
ikke: "Ik weet het, spijtig, maar ja..."
elle: "A emporter ou pas?"
ikke: "t'Is voor hier"
elle: "S'il vous plaît"
ikke: "Bedankt"

Ja zeg! Je hebt er die niet kunnen maar er zijn er ook die niet eens willen!
Tot vorige week stonden er 3 dames waarvan er tenminste één moeite deed om een woordje mee mijn moedertaal te praten en al doende bijleerde. Vandaag dus niet meer en jongens toch, wat een verontwaardiging omdat ik hun taal niet sprak.
kassier: "Goeiedag, bonjour"
ikke: "Goeiedag" (badge in toestel om te betalen)
kassier: "Alstublief"
ikke: "Dank u. Kan u uw chef er attent op maken dat het geäpprecieerd zou worden moest er minstens één persoon aan de broodjestoog Nederlands praten?"
kassier: "Doe ik meneer, goedemiddag"
ikke: "Bedankt"


Ik spreek overdag Nederlands, Frans, Engels en wil er zelfs nog wat zinnetjes Duits en Spaans tussensmijten ook, geen probleem, ik leer namelijk graag bij. Maar niet met mijn voeten spelen hé! Een beetje respect af en toe kan ook geen kwaad.

10 commentaren:

Rafke Magic zei

straffen toebak... ik ben deze middag volledig uitgeregend toen ik mijn broodje ging halen ;-)
dan toch liever een franswaaseke op 't gelijkvloers, zenne :-D

PS maar ge hebt wel gelijk ;-)

David aka Letman zei

Ik ben jaloers... wij hebben hier met 't team nog nooit zo'n wet T-shirt contest gehouden hoor. Consider yourself lucky!

Stefaan zei

Het kan inderdaad anders. Bij ons is het een mix. (Franstalig - Nederlandstalig) De vergaderingen en briefings doen we in het Engels. Het is wel zo dat de meeste Vlamingen ook frans spreken, omgekeerd ligt het iets moeilijker, maar ze doen hun best.

Philip Van Hove zei

Op mijn huidig project is het ook niet anders. Ook niemand die Nederlands spreekt. Ze kunnen alleen Antwaarps. Dan gaat het zo: "kannekoewelpe?".. en voor ne Westvlaming is da ook nie evident!

Philip Van Hove zei

Op mijn huidig project is het ook niet anders. Ook niemand die Nederlands spreekt. Ze kunnen alleen Antwaarps. Dan gaat het zo: "kannekoewelpe?".. en voor ne Westvlaming is da ook nie evident!

Mike zei

Ge hebt groot (overschot van) gelijk.

dejerre zei

hebben ooit voor 20 000 frank kleren laten liggen op den toog in de shopping in Woluwe ... de kassierster weigerde ons in het Nederlands te bedienen.

En als je 5 jaar in Wezembeek-Oppem hebt gewoont als Vlaming, ken je zo nog wel een aantal verhalen. Een beetje moeite en respekt ... meer vragen we niet !

Anoniem zei

Ik heb horen zeggen dat Sodexho heel wat nederlandstalig personeel alvast naar NY heeft gestuurd om daar de catering te verzorgen :-)

David aka Letman zei

Miljaar! Ik hoopte even te onstnappen aan de Sodexho keuken.

Anoniem zei

pffff ... als je dan toch de andere taal machtig bent,kan je die evengoed spreken en in hun moedertaal even je beklag doen, werkt veel beter
voor dat soort jobs met het bijhorende salaris is het trouwens verdraaid moeilijk om tweetalige mensen te vinden