Verleden dinsdagavond bezochten we d'Hoogeschool te Leuven. We hadden gereserveerd tegen 19h en waren 10minuten te vroeg. We hadden al volk zien binnengaan dus deden we dat ook maar het bleek dat wij toch de eerste gasten waren. Ontvangen door Micheline en een tafel toegewezen gekregen maar daarna even niet veel aandacht gekregen door het personeel dat druk bezig was met nog een en ander in orde te zetten.
* ofwel ben je klaar en doe je de deuren open ofwel ben je nog niet klaar en laat je je deuren nog dicht. Dat we 10minuten te vroeg waren mag geen rol spelen vind ik - wel gek dat ze pas om 19h openen.
Onze tafel van 2 stond tegen de 'toog' wat mij eerst niet stoorde aangezien ik in de zaal keek en het rustig was. Dat veranderde in de loop van de avond: de wijnen van alle tafels werden daar geplaatst met als gevolg steeds personeel dat passeert en dat bijna over je hoofd met flessen zeult. Bovendien keek mijn partner uit op een gang wat ook niet echt leuk is. Dan, de 'gong': steeds als in de keuken eten klaar was voor de zaal weerklonk er een al te luide 'chimes'-tune gevolgd door een schelle SMS-piep. Storend voor de meesten want steeds als dat ding ging viel alle geroezemoes stil in het restaurant en keek iedereen de kant van het lawaai op zich afvragend wat dat was. Bijkomend nadeel van onze lokatie: je hoort het personeel praten, interne discussies, over klanten....
* zorg ervoor dat de mensen rustig kunnen tafelen en niet steeds uit de sfeer gehaald worden door storende elementen.
Het personeel blijkt weeral een nieuwe lichting of eentje die nog ervaring mist want het zijn groentjes en dat merk je. Bestek dat valt en met een kwinkslag weggelachen wordt, de presentatie van de gerechten die stroef verloopt en nog erger zijnde gratis zelfkritiek die je erbij krijgt: "Ja, da's m'n ding niet...". Of Micheline zelf bij het brengen van dessert toen ze merkte dat er nog geen bestek op tafel lag: "Doemme toch he...".
* na zoveel tijd open te zijn kan dit echt niet meer. Als er dan al iets fout gaat, excuseer je dan en zeg dat je het dadelijk rechtzet en doe dat dan ook ipv zelfkritiek te spuien waar een klant niets mee is.
De inrichting is ok enkel jammer van de slechtzittende stoelen en het te luidde geroezemoes dat geenszins getemperd wordt (gepolierde betonvloer, geen deftige gordijnen). Gordijnen mochten trouwens wel want als je aan het raam zat storen de nieuwsgierige blikken (ja, nog steeds) van buiten. Voor de winnaars die hun inrichting etc en cadeau hebben gekregen kan het ook niet dat je bijvoorbeeld in de toiletten grote gaten in het plafond ziet waar nog kabels uithangen, afwerkingsdetails die niet kloppen etc...
* Slachtoffer van het eigen succes? Geen tijd om even alles op orde te zetten tijdens een extra sluitingsdag of niet de moeite aangezien het pand afgebroken wordt?
Het eten: ik vond de kaart eerder beperkt met 2 menu's van in de 40EURO (aangepaste wijnen niet inbegrepen) en de mogelijkheid om à la carte te eten (niet echt uitgebreide lijst). Het eten was super over de ganse lijn. Enig klein puntje dat ik minder vond was dat bepaalde elementen (sla, tapenade) in een andere gang op net dezelfde manier terugkwamen zij het in combinatie met iets anders.
Tengevolge van de iets minder beschaamde medeburger hoor je ook wel eens een luide 'Micheline'-roep in de zaal van een klant die zo nodig een gesprek wil aanknopen en dat ook aan iedereen kenbaar wil maken (de camera's zijn al lang weg hoor).
Alle bovenstaande punten kunnen wat stevig overkomen maar dat komt dan ook omdat er iets niet klopt:
De verwachting is namelijk een klasserestaurant en dat wordt ook nagestreefd. Dat blijkt niet alleen door het concept, de kaart, de inrichting maar ook door de prijzen, het plaatsen van glazen/bestek met de witte handschoentjes, het presenteren van gerechten met uitleg etc...
Dit alles botst met de eerder aangehaalde punten van kritiek en liet mij alleszins een beetje op m'n honger zitten (figuurlijk dan).
Ik wens ze het beste maar vrees dat ze niet beseffen dat de speeltijd over is en er nu serieus werk gemaakt moet worden van een aantal punten. Anders zal de overlevingskans na de periode van gratis huur, het "Mijn Restaurant"-effect etc wel heel klein worden vrees ik - het rammelt gewoon.
Geef mij dan maar restaurant 't Notenhof in Londerzeel bijvoorbeeld; evenveel of zelfs minder geld kwijt, minstens even goede keuken en echt klasse met een concept dat klopt. Nu ja, ik moet eerlijk toegeven dat het ook niet echt mijn ding is om tussen de 3 en 4 uur tafelen maar als ik het dan toch doe heb ik wel liefst dat het z'n geld waard is. Sommige zaken blijven maar heel even amusant.
Ik heb gezegd.
1 commentaren:
'k heb héél die zever van "my restaurant" ni gevolgd... al die soaps zijn ni aan mij besteed
wat wél grappig is, die website... nog altijd 't zelfde :-D
Een reactie posten