. Op naar ... ?: Oefensessie 8: snelle hulpwagen

woensdag 7 januari 2009

Oefensessie 8: snelle hulpwagen

Wegens de aanhoudende vrieskou hebben we gisterenavond de snelle hulpwagen uitgebreid onder de loep genomen. Zit daar ff veel materiaal in!

Bevrijdings- & stabilisatiemateriaal, hefkussens, stiffnecks, ambu, .. etc.
We hebben het merendeel bekeken en ook een aantal zaken in handen genomen waaronder ook het pneumatisch en hydraulisch materiaal.
Ik heb vrijwilliger gespeeld en werd een KED aangemeten.
Een manuele hydraulische kniptang werd ook gebruikt (kan ingezet worden voor bijv. hoofdsteun te verwijderen).
Wat nog? De airbagkap werd ook uitgelegd, deze dient als persoonlijke bescherming. Alhoewel eerst steeds de batterijkabels worden doorgeknipt bevatten sommige wagen nog capacitoren die stroom nog een tijd vasthouden waardoor de airbag nog steeds kan opengaan. Daarom wordt als beveiliging een kap over het stuur (bestaat ook voor passagierskant maar is lastiger en tijdrovender) geplaatst die de airbag tegenhoudt.
Ook met de schepbrancard werd geoefend. Aandachtspunten hier: hoofd/voeteinde, op maat brengen naast patiënt; materiaal niet boven patiënt brengen, patiënt fixeren, patiënt rollen (zo min mogelijk) met drukpunten op schouder en bekken.
Mbt het pneumatisch materiaal hebben we in detail de hefkussens bekeken en gebruikt. De grootste maten kunnen tot ongeveer 20 ton dragen en in het algemeen zijn deze snel en handig inschakelbaar. Ze worden in een mum van tijd opgeblazen mbh van een persluchtfles van een 3-tal cm dikte tot bijv. 28cm en kunnen gestapeld worden. Aandachtspunt bij het opruimen is na de persluchtfles afgesloten te hebben ook het wegnemen van de druk (tot 300 bar) op het stuk slang van persluchtfles naar het bedieningspaneel. Dit kan gebeuren door met de bedieningshendels wat te spelen.
Het hydraulisch materiaal zit achteraan en bevat een eigen groep met 2 stuks reeds gekoppeld nl. een schaar en een spreider. De koppeling per stuk bestaat uit een gekleurde leiding voor de hogedruk (olie) en een zwarte voor de lage druk. Aan de groep zelf kunnen beide stuks apart door middel van een afsluiter zonder druk gezet worden waardoor er een ander stuk gekoppeld kan worden. De koppelingen verschillen maar meestal is het ongeveer draaien (beveiliging) en achteruittrekken. Bij het ontkoppelen in vervuilde omgeving is het belangrijk de afsluitstukken te plaatsen. De stuks worden opgeborgen in een net niet gesloten stand.
Handig om te onthouden: de 3 sets van spreiders zijn op elkaar afgestemd zodat de grootste opening bereikt door de kleinste spreider voldoende is om de volgende spreider te plaatsen en op zijn beurt in te zetten en zo verder.
Impressionant en gevaarlijk (bij slechte manipulatie) materiaal; over enkele weken kunnen we hopelijk oefenen op een autowrak.

0 commentaren: