. Op naar ... ?: Nieuw: fictief project T

dinsdag 20 januari 2009

Nieuw: fictief project T

Ik heb een opiniestukje gemaakt - zeer therapeutisch, ik kan het aan iedereen aanraden. Ik denk dat het vrijdag verschijnt in de Standaard met binnenkort een prepublicatie op m'n blog - bij deze.

X (intern) is nog steeds overtuigd van het motto "Never change a winning team."
Ik zie daar 2 problemen bij.
1) dit team is helemaal niet "winning" - de reden dat het nauwelijks overeind blijft is dankzij de externen
2) een winning team veranderen mag best hoor, daar zijn al voldoende boeken overgeschreven.

Ik denk dat er misschien toch één slimme mens is hier (tenzij hij -en dat is eerder waarschijnlijk - dat ergens hoorde en wel leuk vond klinken)  en dat is Y (intern) die in het xyz-promo boekje het heeft over het feit dat het uit de buik van de onderneming moet komen. Helaas slecht nieuws hier: het zit er gewoon niet in. Als de wil er niet is, op geen enkel niveau blijkbaar, dat kunnen wij tegen muren blijven oplopen.

Ik stel voor dat iedereen (intern) hier uitgenodigd wordt op een introsessie zoals die wel vaker aan nieuwe mensen wordt gegeven in onze sector. Een sessie waarin het gaat over professionaliteit, respect enzomeer. Het zal ingekleed (lees: verkoopbaar) gemaakt moeten worden maar daar zal het uiteindelijk op neerkomen.

Ik haal wat voorbeelden aan:
- de start van een meeting wordt niet gerespecteerd: ik wacht 10 minuten, Z (ook extern) een kwartier en dan is er nog niemand. Nog ettelijke minuten later vraag jij, Z, om te komen, ik wacht dan nog 5 minuten en ben net 2 stappen na de voorlaatste.
- meetings binnen één meeting: kan niet En dan maar vragen om alles nog eens te herhalen....
- meetings: geen planning, geen actiepunten
- beleefdheid: ik word niet graag onderbroken als ik met iemand aan het praten ben en al zeker niet als een professioneel gesprek onderbroken wordt om te praten over koetjes en kalfjes.
- totaal gebrek aan opvolgen van mails
- taken delegeren maar dan toch parallel gaan werken
- totaal gebrek aan communicatie over wat dan ook
- totaal gebrek aan methodologie, cf. wijzigingen in produktie (D->Q->P?)
- SAP is "aartsmoeilijk", "trekt op niets" etc... : bullshit. Excuses om niets te moeten doen ja.
- visibiliteit is belangrijker dan wat je effectief verzet aan werk
- politieke spelletjes overheersen en blokkeren
- ....
Ik zit op een bepaald punt: ik ga heel eerlijk m'n gedacht beginnen te zeggen tegen iedereen :-)
 
Oh ja, T stands for Terrible...
Project T: een ficitef project waarop ik werk en waar alle problemen die ik tegenkom onder opgelijst worden.

1 commentaren:

Rafke Magic zei

hehe... nice one en herkenbaar ;-)