. Op naar ... ?: Oefensessie 14, 15 & 16: Search & Rescue

woensdag 4 maart 2009

Oefensessie 14, 15 & 16: Search & Rescue

Sessie 14 is te lang geleden, ik heb geen idee meer wat we toen gedaan hebben.
Voor oefensessie 15 zijn we naar het fort van Liezele getrokken voor het opzetten van een aanzuig op open water.
Gisterenavond dan zijn we naar brouwerij Moortgat (Duvel, Vedett etc.) in Breendonk getrokken waar we in een oude fabriekshal konden oefenen op het bevrijden van personen. My cup of tea! Zo'n oude industriële monumenten vind ik prachtig om te zien en bovendien ga je op plaatsen waar je met een officieel bezoek niet komt. Enfin, uitleg gekregen over materiaal (driepoot, valbeveiliging, takel, harnas, ...) en dan een SO mogen gaan bevrijden. Wij bevonden ons op de 2de verdieping, het SO lag 2 verdiepingen lager en ook horizontaal verwijderd. Via takel zijn we afgedaald via mangat, dan via loopbrug langs ketels en nog ladder naar beneden. Gezien het SO bewusteloos was moest het getakeld worden via bevestiging op de rug. Omwille van de horizontale afstand tov het mangat moesten we nog voor geleiding van de kabel zorgen via hulpmiddelen zodat de kabel niet langs de randen van mangat zou schuren. Ik heb dan het SO mee begeleid dat op z'n buik over de ketel werd getakeld waarbij ik z'n voorhoofd optilde/beschermde. Daarna ging het recht omhoog (eerst hulpstukken verwijderen).
Leuk om doen alleszins en na nog wat oefeningen stonden we allemaal in het zweet. Met adembescherming en dus ook nog een fles op je rug kan ik me voorstellen dat het nog wat zwaarder en moeilijker te bewegen wordt...

0 commentaren: