. Op naar ... ?: DSLR

vrijdag 13 juni 2008

DSLR

Vorige zaterdag aan zee een digitale reflex camera gekocht na een serieuze zoektocht naar advies op het internet and with a little help from my friends (thx guys!). Commerciële sites, fora over fotografie, persoonlijke sites, photo management & sharing sites, noem maar op... (de meest nuttige links heb ik hier opgenomen)
Onze Pentax Optio S4, ongeveer een vijftal jaar geleden aangekocht, had het na z'n laatste trip in de woestijn van Egypte heel moeilijk gekregen. Er kwamen al geruime tijd steeds meer foto's uit die op niets trokken en de camera schakelde zich ook vaker uit na het knarsetanden van de zoom bij gebruik.
Gezien dit ook de eerste DSLR camera zou worden, ik tot nu toe niet echt bezig ben geweest met fotografie en ik guru Ken Rockwell na al m'n speurwerk perfect kan volgen ("6 megapixel is voor de meesten zeker voldoende - al de rest zijn verkoopspraatjes") viel de keuze op de Nikon D40 met AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55 mm f/3.5-5.6G ED-objectief. Absoluut goed materiaal voor een redelijke prijs! De eerste foto's werden aan zee genomen en zijn super.
De kit mét lens gekocht omdat je zonder lens uiteraard niet veel kan en deze een goede keuze blijkt, zeker om mee te starten. De kit met de extra 55-200mm lens was aanlokkelijk maar dadelijk ook al pak duurder en ik denk eerder voor een krachtiger exemplaar (Nikon AF-S 70-300mm f/4,5-5,6 IF-ED VR) te gaan als de tijd er rijp voor is. Een vaste 50mm lens alsook een groothoeklens komt er alvast ook bij op termijn - een goede lens is belangrijker dan de body zelf.

Met al dat opzoekwerk op menige zaken gevallen die zeker verder op m'n interesse kunnen rekenen: architectuurfotografie, UrbEx, HDR (knap om zien maar ga ik me niet mee bezighouden)...

Momenteel verdiep ik me voor het slapengaan in lectuur over aperture, ISO, DOF, shutter speed en meer van dat fraais. Een absolute aanrader is zoals reeds vermeld de site van Ken Rockwell. Meer specifiek z'n handleidingen voor verschillende toestellen aangezien die zowel de positieve als negatieve zaken van een toestel expliciet vermelden en de technische uitleg en praktische tips. Nu nog kijken of ik het wat in m'n vingers heb want dat is het allerbelangrijkste ;-)

Tot slot nog een beeldenreeks die ik al geruime tijd geleden tegenkwam. Schrijnend verhaal met hier en daar echt knappe foto's.

0 commentaren: