. Op naar ... ?: Ahum...

dinsdag 18 september 2007

Ahum...

Toch even stellen dat ik andere commentaar verwacht dan "Water heb ik thuis ook" of "Wilt ge mij vergiftigen ofwa?" of nog "Daar poepen de vissen in" van mensen boven de 50 die volgens mij beter zouden moeten weten als ik vraag of ze water willen aan tafel. Gek, de jeugd (hoor ik daar eigenlijk nog bij?) is altijd de kop van jut als het gaat om alcohol en ongevallen maar de "niet-jeugd" moet volgens mij niet onderdoen voor dergelijke stoerdoenerij hoor. Ik wist niet dat het zó lang cool blijft om te zeggen dat men "weeral een alcoholcontrole heeft kunnen ontwijken" ofdat men "nog altijd perfect kan rijden" na overmatig alcoholgebruik.
Ik ben ook geen heilige maar op een gegeven moment moet je toch kunnen beslissen dat het gedaan is met de combinatie van teveel drinken en rijden. Eens doorzakken moet zeker kunnen maar niet ten koste van ander mensen hun leven. Grow up!
Trouwens, als ik duidelijk zeg dat ik geen wijn wil en ik toch een "proeverke" krijg dan is dat verspilling van goede wijn. Ik bepaal zelf wat, waar, wanneer en hoeveel ik drink.

En ja, voor mij mag er ook een verplicht vijfjaarlijks rij-examen ingevoerd worden vanaf pakweg 55 ofzo. Voel je je verongelijkt of in het kruis getast omwille van je toch wel grote ervaring tegenover die 'snotapen' die nog maar 2 jaar rijden? Zint het je niet dan laat je je auto maar staan. Zou je het makkelijker accepteren moest dat voor alle leeftijden van toepassingen zijn? Goed, laat maar komen.

3 commentaren:

Anoniem zei

oed voorstel, dat van die testen, maar combineer het gerust met een rijbewijs met punten, zodat de cowboys er ook van tussen worden gehaald!

Dave Vervenne zei

Ik heb het ook gehoord aan de tafel ivm dat "proeverke". Een restauranthouder/-bediende zou beter moeten weten de dag van vandaag: nee is NEE (ook geen borrelke achteraf, eentje kan toch geen kwaad zekers). Als koppel op een feestje dien je zeker afspraken te maken: drink jij, dan rij ik of omgekeerd. Als je het allebei op een zuipen zet, tja...

Ik heb nu sinds eind augustus mijn rijbewijs en ik zou het zeker niet erg vinden van dat vijfjaarlijks rij-examen maar dan wel voor ALLE leeftijden. Velen denken dat ze kunnen rijden, maar wat ik allemaal op de Antwerpse Ring soms meemaak en die mensen zijn dan meestal niet zat!

En deze regels zouden ze ook mogen invoeren:

Rij je iemand aan onder invloed: rijbewijs voor altijd kwijt
Rij je iemand aan en pleeg je vluchtmisdrijf: rijbewijs voor altijd kwijt
Dronken of high achter het stuur:
rijbewijs kwijt voor 1 jaar
Overdreven snelheid:
rijbewijs kwijt voor 6 maanden

Geen superboetes, gewoon rijbewijs afpakken. Dat lijkt me toch niet moeilijk? En wedden dat de cowboys zich dan pas koest gaan houden op de prairie?

Philip Van Hove zei

Een systeem met punten, sommige misdrijven en periodieke testen en veel harder aanpakken, moeten zeker kunnen.